Head, 1967, brons, foto: Studio Gerrit Schreurs

070 Scheveningen Kunst & Cultuur - Elisabeth Frink (1930- 1993) behoort tot de belangrijkste figuratieve Engelse beeldhouwers van de tweede helft van de twintigste eeuw.
Met haar agressieve mens- en dierfiguren bepaalde zij naast oudere collega’s als Reg Butler, Lynn Chadwick en Bernard Meadows het grillige gezicht van de nieuwe Britse beeldhouwkunst in de jaren vijftig. Haar bronzen beelden zijn daar te zien in vooraanstaande musea en domineren de openbare ruimte. Tegelijk is zij op het Europese vasteland voor velen nog een onbekende. Hoogste tijd, vindt museum Beelden aan Zee, om Frink en de hoge kwaliteit van haar oeuvre alsnog te ontdekken. Van 21 maart tot en met 6 juni 2021 organiseert het museum daarom de tentoonstelling Elisabeth Frink. Man is an Animal.


Man is animal
Deze eerste museale solotentoonstelling in Nederland (eerder was haar werk in ons land te zien in 1977 bij Galerie D’Eendt in Amsterdam) focust op haar sculpturen die het onderwerp ‘menselijk geweld’ behandelen zonder het expliciet weer te geven. Als dochter van een beroepsmilitair, opgegroeid tijdens de Tweede Wereldoorlog en later omringd door geliefden, vrienden en vakgenoten die in het leger hadden gediend, legde zij zich toe op het verbeelden van de mens als een even krachtig als kwetsbaar wezen. Frink heeft haar tegenstrijdige relatie tot 'de mens' en ‘de man’ meerdere keren beschreven; fysieke aantrekkingskracht staat daarbij tegenover ijdelheid en het weerzinwekkende gebruik van geweld tot op het punt van zelfvernietiging. 

Ook toen in de jaren zestig om haar heen de abstractie de boventoon ging voeren, bleef dit dualistische mensbeeld Frinks belangrijkste thema. Haar werk bevraagt de destructieve machtswellust van de mens die ondanks duizenden jaren van beschaving nog altijd de wereld domineert. Frinks oeuvre kan dan ook beschouwd worden als een waarschuwing met een boodschap die onverminderd actueel is. Elisabeth Frink is echter geen politiek kunstenaar, maar nam meer op intuïtief niveau deel aan mondiale politieke- en sociale ontwikkelingen (zo was ze onder meer zeer toegewijd aan mensenrechtenorganisatie Amnesty International). 

Tentoonstelling
De selectie telt 20 levensgrote mannenfiguren en gestileerde bronzen hoofden waaruit haar grote fascinatie voor de mens spreekt. Slechts weinig beeldhouwers zijn erin geslaagd om hun mensfiguren uit te rusten met zo’n enorme ruimtelijke aanwezigheid, kracht en nuancering in houding en gebaar. Duidelijk aanwijsbaar is de invloed op haar werk van klassieke Griekse- en Romeinse sculptuur en het werk van door haar bewonderde kunstenaars als Auguste Rodin, Germaine Richier en Alberto Giacometti.

Museum Beelden aan Zee is een van de weinige musea buiten het Engelse taalgebied dat werk bezit van Elisabeth Frink (1930-1993). In 1987 kocht het echtpaar Scholten, de oprichters van het museum, een bronzen ‘Head’ van Frink uit 1967. De tentoonstelling in Beelden aan Zee is een samenwerkingsproject met het Gerhard-Marcks-Haus in Bremen (1 november 2020- 7 maart 2021)  en bestaat uit een presentatie van ruim twintig sculpturen uit museale- en particuliere collecties uit Groot-Brittannië zoals Tate Modern in Londen en het Yorkshire Sculpture Park in West Bretton, Wakefield. 

 

Elizabeth Frick met >Seated Man II<, 1986, brons, h. 134,6 cm, Woolland 1990


Catalogus
Een drietalige catalogus verschijnt in het Duits, Nederlands en Engels met essays van Arie Hartog, Feico Hoekstra, Peter Murray en Veronika Wiegartz voor € 29,00.

Meer informatie
Elisabeth Frink. Man is an Animal
Museum Beelden aan Zee
21 maart- 6 juni 2021
Locatie: museum Beelden aan Zee, Harteveltstraat 1, 2586 EL Den Haag 

Cultuur & Uitgaan

Cultuur Uitgaan Media

17 januari 2021

Categorieën Cultuur & Uitgaan en Entertainment Media op NLMagazine

D Reizen

Center Parcs

Advertentie