070Den Haag Kunst - Op zaterdag 21 september werd in Pulchri Studio de jaarlijkse Najaarssalon geopend. Alle Pulchri-leden konden hiervoor werk inzenden en meedingen naar de Van Ommeren de Voogt Prijs, die ook dit jaar weer vriendelijk ter beschikking werd gesteld door de Van Ommeren de Voogt Stichting.De jury stond voor moeilijke keuzes maar bepaalde uiteindelijk data de prijs diende te worden toegewezen aan Annemarie Petri met haar werk (ets, mono-print) ‘De stad waar de mensen niet konden ophouden met bouwen’.

Jury
Juryleden waren Bernard van Ommeren (Van Ommeren de Voogt Stichting), Frans de Leef (q.q.), Pat Houkes, Clemens Zalm & Hans van der Spek. De dag voor de opening heeft de jurering plaatsgevonden, waarbij een winnend werk is uitgekozen. Deze wordt bij de opening bekend gemaakt en de prijs uitgereikt door Bernard van Ommeren.
 
Naast het prijzengeld van maar liefst € 5.000,- kreeg de prijswinnaar samen met de andere twee genomineerden een tentoonstelling aangeboden bij Pulchri Studio door de Van Ommeren de Voogt Stichting.
 
Juryrapport Van Ommeren de Voogt Prijs 2019
De Najaarssalon van 2019 heeft zich ook dit jaar weer uitgestrekt over alle bovenzalen van Pulchri Studio. Er zijn zo’n 215 kunstwerken ingeleverd door maar liefst 138 kunstenaars. Door de grote verscheidenheid van disciplines en stijlen, als ook de hoge kwaliteit van het ingezonden werk zag de jury zich voor een moeilijke taak geplaatst. Dat bleek toen bij de eerste juryronde het maximale aantal kunstwerken geselecteerd was.
 
Door het volgen van een nauwlettend juryprotocol, stegen er al gauw een aantal werken boven de andere uit. Dat waren er 11. Er werd uitgebreid over deze werken gediscussieerd en uit een derde selectie werden uiteindelijk drie genomineerden gekozen.
 
De genomineerden zijn (op alfabetische volgorde):
NO. 1:  Sjef Hendrickx – Ondertussen gaat alles gewoon door
Een tekening die zowel vrolijke als verdrietige emoties bij de kijker oproepen. Het vertelt een verhaal dat niet direct te duiden is en voor iedereen misschien verschillend in te vullen is. Oorspronkelijke beeldtaal die technisch goed is uitgewerkt.
 
NO. 2: Marus van der Made – Piramideserie P40B
Krachtig in de vorm, ophanging, materiaal- en techniekgebruik. De manier van bevestiging is minstens even daadkrachtig en markant als het sculptuur zelf. De secure balans in het sculptuur waardoor de kijker op de het verkeerde been wordt gezet. De valling van het licht op het beeld zelf zijn van groots belang dat versterkt wordt door de glimmende onderplaat.
 
NO. 3: Annemarie Petri – De stad waar de mensen niet konden ophouden met bouwen
Technisch heel kundig uitgevoerd met behulp van dezelfde basisvormen. De herhaling daarvan zorgt voor een spannende opbouw in het beeld die naar boven toe lijkt te ontploffen. Er is daardoor een gigantische gelaagdheid ontstaan. Deze kracht dekt de lading van de titel en geeft daarmee wellicht een filosofisch inzicht in een actueel thema.
 
Meer informatie
Schilderkundig Genootschap Pulchri Studio
Lange voorhout 15, 2514 EA  Den Haag, 070 346 17 35, www.pulchri.nl